Vinkkivitoset selviytymiseen

Mun vinkkivitoset selviytymiseen

  • Soita ystävälle, pyydä käymään. Ystävä voi luulla, varsinkin jos olet sairas, että haluat vain levätä ja näin voi yhtäkkiä ajatella moni ystäväsi. Vaarana on jäädä murheiden kanssa yksin (sängyn pohjalle). Hetken juttelu ihan muusta tai jaettu huoli helpottaa kummasti. Pidä kiinni ystävistä!
  • Ole avoin, kerro huolista. Näin ne on jo puolitettu, eikä ylimääräistä harmia tule juoruiluista.
  • Harjoittele rentoutumaan , tee hengitysharjoituksia ja rentouta jokainen lihas, kun keskityt lihasten rentouttamiseen unohdat hetkeksi kaiken muun. 
  • Kun voit hyvin, elä täysillä. Tee sitä, mitä pystyt ja tahdot. Vaikka sun elämä olisi kuin leija, joka pamahtaa tuulen loputtua alas, niin se nousee silti aina. Jossain vaiheessa.
  •  Toista takapakkejen jälkeen itselle, SÄ SELVIÄT!! Näin mä teen aina.. sen jälkeen, kun mä oon vajonnut sänkyyn , että voi viXXu TAAS. Sit mä zemppaan itse itseni. Nyt ylös, sä selätät tän kyllä!!
  • HAAVEILE Yleensä mä katon ikkunasta ulos teekupin kanssa. Mietin mitä haaveita mulla on, ja miten mä voisin silti ne kaikesta huolimatta toteuttaa.
  • Anna itkun tulla, se puhdistaa ja poistaa stressiä!
  •  Harrasta liikuntaa aina kun pystyt. Nouset sitä nopeammin, mitä paremmassa kunnossa olet.
    Kukkia ystäviltä, voiko oikeasti olla näin kultaisia ihmisiä. Onnellinen olen.
Thats it!

Vointi nyt.

Mulle laukes aivan kauhea paniikki-itku kohtaus. Jouduin Noroviruksen takia sairaalaan muutamaksi päiväksi. Lääkkeet, joita käytän supistaa verisuonia. Olin oksentanut 12 tuntia ja olin päässyt kuivamaan. Turvallisuussyistä lääkkeet tauotettiin. En lääkärin kanssa uskonut, että kyseessä olisi Noro. Kukaan muu perheestäni ei sairastunut, ei ennen, eikä jälkeen. Tulehdusarvot nousi 150 ja ab kuuri aloitettiin suonensisäisesti, kun alettiin pelätä munuaistulehdusta.  Vahvat lääkkeet oli tauolla ja toisena iltana aloin nytkähdellä jaloista käsistä ja jokapuolelta -- säikähdin tottakai! Itkukin tuli.. Lääkäri sanoi, että sain vähän, kuin vieroitusoireita..Yöhoitajamies rauhoitteli mua, ja lupasi valvoa mun unta useammin. Sanoi mulle " tää on vaan yks hyttysenpaska sun elämässä, sä oot kotona parin päivän päästä" : Siitä tais tulla mun uus motto <3

 Tulehdusarvot alkoi laskea ja pääsin kotiin. Kotiin tulo oli yhtäkkiä pelottavaa. Juuri, kun mä olin päässyt jaloilleni ja saanut elämään luottoa se jotenkin taas vietiin. Aloin miettiin sitä, kun siklosporiini lisää tulehduksia ja syöpäriskiä.. Ahdistus ja masennus valtas mielen. Jatkossa, jos oksennan tai nousee kuume täytyy mennä sairaalaan.

 Melkein vuoden on peruttu melkein kaikki, mitä suunniteltu on. Nytkin piti viime sunnuntaina lähteä Särkänniemeen maksa ja munuaisliiton tuetulle minilomalle , oltiin niin iloisia koko perhe. No mä makasin sairaalassa sen päivän, ja seuraavat. Laitoin kyllä liitolle kysymyksen, jos olisi mahdollista sattuneesta syystä käyttää liput toiste. No ei ollut mahdollista , harmillista :(


 Ai niin kelakortin taakse tuli alennukset sidekudos ja verenpainetauteihin.. Joskus jos mä saan uuden munuaisen, niin saan ehkä unohtaa verenpainelääkkeet.

Juhannuksena meidän piti ystäväperheiden kanssa grillailla ja kisailla miniolympialaisten parissa. Oon toipilas vielä, joten päätimme yhdessä, että nuo juhlat voidaan pitää koska vain, kun on parempi olo. 

Aina vois olla huonomminkin. Ja tiedän, että monella on. Näistä syistä , mietin mitkä on mun keinot ja vinkit. Nämä on ne millä nousen.
Toivottavasti näistä on apua muille myös. 

Tuula

Kommentit

Suositut tekstit